Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta
Strona główna Aktualności Nadchodzą zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kat....
ciagnik.png

23-10-2019

Nadchodzą zmiany w szkoleniu i egzaminowaniu kat. A2, C i C+E

Opublikowano projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W nowelizacji zawarto m.in. nowe wymagania dla pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania. Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany, które czekają branżę szkoleniową oraz kandydatów na kierowców... 

 

Wracają "250-tki" na szkolenie motocyklistów kat. A2

Od czasu zmian, które wprowadziły podział uprawnień dla motocyklistów na kat. A1, A2 i A obserwowany był na rynku szkoleniowym problem z wielkością i wagą pojazdów szkoleniowych na kat. A2. Chodzi przede wszystkim o problemy z opanowaniem motocykla docelowego przez osoby niskiego wzrostu. Bardzo często zainteresowani rezygnowali ze szkoleń z uwagi na niemożliwość opanowania motocykla o pojemności powyżej 395 cm3 i jego masę, pomimo że mogliby bez większych problemów kierować motocyklami o popularnych pojemnościach rzędu 250 cm3.
Obecnie motocykl o pojemności pomiędzy 126 -394 cm3 jest niesklasyfikowany w procesie szkolenia. Wprowadzony przepis przyczyni się do zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie szkolenia oraz łatwiejszego i stopniowego opanowywania motocykli o większej pojemności silnika przez osobę ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia w zakresie prawa jazdy kategorii A2.


Czterokołowiec lekki w szkoleniach i na egzaminach kat. AM dla niepełnosprawnych

 

Dotychczas osoby niepełnosprawne (przede wszystkim dzieci w wieku 14-16 lat, jako główni "klienci" tej kategorii) nie miały możliwości uzyskiwać uprawnień, ponieważ prowadzenie motoroweru uniemożliwiały predyspozycje fizyczne. Nowa treść rozporządzenia umożliwi osobom niepełnosprawnym uzyskanie prawa jazdy kategorii AM z ograniczeniem do kierowania czterokołowcem lekkim. Pojazdem szkoleniowym i egzaminacyjnym będzie czterokołowiec lekki.

 

Ciągniki siodłowe na szkoleniach i egzaminach kat. C i C+E. Uwaga! Pojazdy szkoleniowe i egzaminacyjne na kat. C i C+E będą mogły być wyposażone w automatyczną skrzynię biegów!

 

Zmiana rozporządzenia związana z kat. C i C+E jest wynikiem dwóch głównych problemów. Po pierwsze od dłuższego czasu obserwowany jest problem z zakupem i eksploatacją pojazdów do nauki jazdy w zakresie prawa jazdy kategorii C i C+E wyposażonych jedynie w manualną (ręczną) skrzynię biegów. Obecnie produkowane pojazdy ciężarowe w znakomitej większości są pojazdami wyposażonymi w półautomatyczne lub w pełni zautomatyzowane skrzynie biegów.
Wszystkie te konstrukcje posiadają możliwość wyboru biegów przez kierowcę, ale bez konieczności wciskania sprzęgła. Dlatego też zakup nowych pojazdów do szkolenia czy egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C i C+E wyposażonych w ręczną skrzynię biegów jest, z punktu widzenia technicznego oraz z punktu widzenia przydatności w późniejszym kierowaniu pojazdem niezasadny i ekonomicznie nieuzasadniony. Postęp techniki w tym zakresie jednoznacznie zmierza do wyeliminowania z rynku pojazdów ciężarowych i autobusów pojazdów wyposażanych w ręczne skrzynie biegów.

 

Drugim problemem są wymagania rynku. Obecnie większość pojazdów wykorzystywanych w procesie szkolenia i egzaminowania dla prawa jazdy kategorii C+E to zespoły pojazdów składające się z samochodów ciężarowych z przyczepami. Rzadko wykorzystuje się ciągniki siodłowe z naczepą. Jest to sytuacja odwrotna niż na rynku transportowym, do którego po szkoleniu i egzaminie trafiają kierowcy. W transporcie drogowym głównym środkiem transportu są ciągniki siodłowe z naczepą. Obecne ograniczenie powoduje najczęściej, że firma transportowa przyjmując do pracy nowego kierowcę tuż po szkoleniu i egzaminie na prawo jazdy kategorii C+E musi od nowa szkolić tego pracownika z umiejętności kierowania i obsługi ciągnika siodłowego i naczepy. Dostrzegając ten problem oraz biorąc pod uwagę postulaty organizacji społecznych zrzeszających zarówno transportowców jak i podmioty szkolące zaproponowano, aby w okresie 5 lat dokonać systemowej zmiany tej zależności poprzez wprowadzenie obowiązku prowadzenia szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców kategorii C+E przy użyciu ciągników siodłowych z naczepą.


W opinii resortu 5 lat jest to wystarczający czas dla umożliwienia podmiotom naturalnej wymiany posiadanych pojazdów na pojazdy spełniające nowe wymagania. Z punktu widzenia przedsiębiorców transportowych zmiana powinna przyczynić się do uzyskania lepiej przygotowanych do wykonywania pracy kierowców zawodowych, a więc do ograniczenia liczby i czasu szkoleń wewnętrznych niezbędnych do rozpoczęcia pracy przez nowozatrudnionych kierowców na nowoczesnych samochodach ciężarowych.

 

Aby zapoznać sie treścią projektu kliknij tutaj.

Powrót do listy aktualności

Komentarze

Brak dodanych komentarzy, bądź pierwszy i dodaj komentarz.

Dodaj własny komentarz

Ocena