Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta
Strona główna Aktualności Ruszył CEPIK 2.0. Z problemami...
stop.jpg

13-11-2017

Ruszył CEPIK 2.0. Z problemami...

Od dziś obowiązują przepisy znowelizowanej Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Dla wielu instytucji, np. Stacji Kontroli Pojazdów, Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, czy Straży Granicznej wiąże się to ze zmianą sposobu funkcjonowania. Duże zmiany, zwłaszcza dotyczące przeglądów okresowych, czekają też kierowców - brzmi oficjalny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji.

Zgodnie z nowymi przepisami diagnosta przed przystąpieniem do okresowego badania pojazdu będzie musiał zalogować się do CEP, a po jego zakończeniu będzie zobowiązany do wprowadzenia danych i przesyłania ich do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Następnie otrzyma potwierdzenie z CEP, dokonuje wpisu w dokumencie i zwraca go właścicielowi pojazdu.

Nowością na stacjach SKP jest także rejestracja w systemie negatywnego wyniku badania technicznego. Badanie okresowe przerwane na prośbę właściciela samochodu również zostanie odnotowane w bazie CEP.

Zgodnie z nowymi przepisami okresowe badanie techniczne na stacji kontroli pojazdów przeprowadza się po uprzednim uiszczeniu opłaty.

Nie będzie możliwości anulowania wyniku badania technicznego pojazdu w systemie, w szczególności, jeśli badane auto posiada usterkę powodującą negatywny wynik badania. Oznacza to, że nawet przerwane badanie - po stwierdzeniu tego typu usterki - nie uchroni właściciela pojazdu przed kolejną wizytą na SKP, a odnotowana usterka przez diagnostę będzie widoczna w systemie i będzie ważną wskazówką podczas kolejnego badania samochodu.  

Nowe przepisy mają na celu ograniczenie nadużyć związanych z obecną procedurą badania technicznego, kiedy niezadowolony z wyniku badania kierowca płaci za okresowe badanie dopiero, gdy wie o jego pozytywnym wyniku.

Kolejną ważną zmianą w stosunku do poprzednich przepisów jest doprecyzowanie i zwiększenie zakresu wprowadzanych danych do ewidencji.

Do CEP będą trafiać informacje dotyczące ustanowionych zabezpieczeń na pojeździe, w tym o jego zajęciu przez organ egzekucyjny. To kluczowe rozwiązanie z perspektywy nabywców pojazdów, którzy będą posiadać wiedzę m.in. w zakresie ograniczonego prawa właściciela do dysponowania pojazdem.

Od 13 listopada obok zakładów ubezpieczeń także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) będzie zobowiązany do przekazywania CEP informacji o szkodach istotnych, do jakich doszło w aucie podczas wypadku – w przypadku pojazdów nieubezpieczonych.

Nowe regulacje umożliwią funkcjonariuszom Straży Granicznej szybszą realizację czynności służbowych. Ustawa przyznaje im prawo do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie pojazdu. Pozwoli to na przeprowadzenie kontroli drogowej bez konieczności angażowania przedstawicieli innych służb.

Nowa baza CEPiK 2.0 będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale umożliwi także wprowadzenie kolejnych e-usług dla obywateli, takich jak „Mój pojazd”, „Uprawnienia kierowcy”, „Sprawdź szkołę jazdy i instruktora” czy „Przypominaj o terminach”. 

 

Tymczasem z systemem są dziś problemy, mimo że komunikat resortu cyfryzacji nie wspomina o tym słowem. "Wprowadzony dziś system CEPIK 2.0, za pomocą którego możliwe jest ściągnięcie danych o pojeździe i zarejestrowanie nowego auta, okazał się wadliwy i liczne stacje diagnostyczne na terenie kraju nie mogą się z nim połączyć" - informuje rmf24.pl.

 

- Największym problemem są różnice oprogramowania pomiędzy stacjami i nie wszystkie mogą się połączyć z CEPIK-iem. – Dzisiaj będą pewne zgrzyty, bo mam meldunki różnych stacji, które pracują na różnych oprogramowaniach, że to im nie odpaliło i jest w trakcie prostowania – powiedział w rozmowie z rozgłośnią Leszek Turek ze Związku Stacji Kontroli Pojazdów.

Nie wszystkim diagnostom udało się rano połączyć z systemem CEPiK, by online ściągać dane samochodów i wprowadzać do systemu danechociażby o negatywnych wynikach badań czy wynikach w ogóle. Okazuje się, że w wielu regionach problemem są różnice oprogramowania, bowiem istnieje przynajmniej 10 dostawców oprogramowania dla stacji kontroli pojazdów i jeszcze w nocy system był aktualizowany.

Dzisiaj będą pewne zgrzyty, bo mam meldunki różnych stacji, które pracują na różnych oprogramowaniach, że to im nie odpaliło i jest w trakcie prostowania - dodał Leszek Turek ze Związku Stacji Kontroli Pojazdów.

 

Okazuje się jednak, że w wielu wydziałach komunikacji na terenie Polski występują problemy z zarejestrowaniem pojazdów, bowiem nie w każdym powiecie działają wszystkie funkcje nowego, uruchomionego dzisiaj, systemu. W stolicy nie można na przykład wystąpić o tak oczywistą w wydziale komunikacji kwestię, jak dowód rejestracyjny pojazdu. Gorzej jest na Pomorzu - w Koszalinie czy Szczecinie system "padł" kompletnie i w ogóle nie działa. Inne problemy, gdzie CEPIK 2.0 funkcjonuje w części, to kłopot z wpisaniem do systemu (a tym samym do dowodu rejestracyjnego) haka holowniczego czy temu podobnych modyfikacji (na przykład "eLki", czyli faktu przystosowania pojazdu do nauki jazdy.

We wspomnianym Szczecinie czy Koszalinie interesanci są odprawiani z przysłowiowym kwitkiem. Co prawda urzędnicy przyznają, że "wejść" w system mogą, ale nie mają możliwości nanoszenia jakichkolwiek danych, co de facto sprawia, że nie mogą pracować w ogóle. Zaznaczają jednak, że funkcjonalności dotyczące kierowców, działają, czyli np. można bez problemów wnioskować o prawo jazdy czy też odbierać gotowe dokumenty.

Powrót do listy aktualności

Komentarze

Brak dodanych komentarzy, bądź pierwszy i dodaj komentarz.

Dodaj własny komentarz

Ocena