13718547-1143360242351859-14289621311071.jpg
Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta
Strona główna Aktualności Tragedia na przejeździe - FILM
nagranie.jpg

24-08-2018

Tragedia na przejeździe - FILM

Wczoraj (23.08) pisaliśmy o tragedii, do jakiej doszło na przejeździe kolejowym w Szaflarach (Podhale). W wyniku zderzenia pojazdu egzaminacyjnego z pociągiem zginęła młoda kobieta, która zdawała egzamin na prawo jazdy. Dziś mamy już więcej informacji o okolicznościach wypadku. 

 

Pierwsze informacje, które pojawiły tuż po zdarzeniu zafałszowały nieco obraz sytuacji. Wskazywano, że pojazd zatrzymał się na przejeździe kolejowym, a egzaminator, który wysiadł z auta, "miał jeszcze czas na machanie do maszynisty w celu zatrzymaniu składu". Prawdą okazuje się jednak wyłącznie fakt, iż rzeczywiście egzaminacyjne suzuki baleno wjechało na przejazd i się zatrzymało. 

 

Światło dzienne ujrzały nagrania z monitoringu umiejscowionego nieopodal przejazdu (nie chodzi o monitoring z wnętrza pojazdu, choć ten również zabezpieczono i najpewniej będzie to najbardziej wartościowy materiał dowodowy w sprawie). Kierująca pojazdem, przed wjazdem na przejazd, zignorowała znak STOP. Po wjechaniu na przejazd nagle się zatrzymała. Trudno dziś, bez nagrań z wnętrza pojazdu stwierdzić, co było powodem nagłego zatrzymania, tym bardziej, że wjazd na tory był dosyć energiczny, z pewnego rodzaju impetem. 

 

Niewykluczone (acz to tylko domysł, nie fakt), że nagłe zatrzymanie było podyktowane reakcją egzaminatora - jak najbardziej błędną bądź spóźnioną. Lub przedwczesną - zależnie "z której strony" na to spojrzeć. Bowiem jeśliby chodziło o reakcję egzaminatora, która powinna nie dopuścić do wjazdu na przejazd bez uprzedniego zatrzymania pojazdu przed znakiem czy wyznaczoną linią zatrzymania, to mówimy o reakcji spóźnionej. Jeśliby to miała być reakcja na nieprawidłowość w zachowaniu zdającej, skutkująca oceną negatywną, to egzaminator powinien nie reagować w tak newralgicznym momencie i miejscu W ŻADEN SPOSÓB - czy to werbalnie, co mogło wystraszyć zdającą, czy też w sposób manualny poprzez zatrzymanie pojazdu dodatkowym hamulcem po stronie egzaminatora. Jednak to tylko i wyłącznie, na tym etapie, dywagacje. 

 

Dzięki nagraniom z monitoringu wiadomo, że między wjazdem pojazdu egzaminacyjnego na przejazd kolejowy a ucieczką egzaminatora z tego pojazdu mija około 7 sekund. Po kolejnych raptem 2 sekundach w suzuki uderza skład pociągu. To obala tezę, że egzaminator - zamiast działać w kierunku zjazdu z przejazdu czy "zarządzenia" wspólnej ewakuacji z pojazdu (nie można wykluczyć, że zdająca takie polecenie otrzymała) - "znalazł" czas na wymachiwanie do maszynisty pozostawiając zdającą w samochodzie. Tak jednak nie było. Dodatkowo należy zauważyć, że z chwilą, gdy egzaminator wybiegł z auta, zdająca zaczęła ruszać i zjeżdżać z przejazdu. Niestety, nie zdążyła i zabrakło jej jednej, może dwóch sekund. 

 

Warto też wskazać, że pociąg uderzył w pojazd od strony egzaminatora. Ten, uciekając z pojazdu i odskakując sprzed lokomotywy w ostatnim momencie niezaprzeczalnie ratował się przed śmiercą. Sporny pozostanie fakt, czy w czasie 7-9 sekund, które upływają między wjazdem pojazdu na przejazd oraz zorientowaniem się, iż nadjeżdża pociąg a zderzeniem z nim można było bez problemu uciec z auta wspólnie. Pamiętajmy, że nawet gdyby zdająca wysiadła z pojazdu w porę, to miała "wydłużoną drogę ucieczki" od egzaminatora, bowiem nawet po wyjściu z auta mogłaby nie uciec poza "pole rażenia" uderzonego pojazdu, z którego by wysiadła. 

 

Sprawę tragedii bada policja i prokuratura. Jak wspomnieliśmy wyżej, bardzo istotne będą nagrania z wewnątrz egzaminacyjnego suzuki. Tym bardziej, że nagrywany jest zarówno obraz, jak i dźwięk, zatem śledczy będą mieli pełen obraz sytuacji, w szczególności w aspekcie przyczyn takiego zachowania, które spowodowało zatrzymanie samochodu na torach i tego, co działo się w samochodzie przez kolejne sekundy. 

 

Z nagraniem z monitoringu zapoznać można się TUTAJ.

 

Powrót do listy aktualności

Komentarze

Brak dodanych komentarzy, bądź pierwszy i dodaj komentarz.

Dodaj własny komentarz

Ocena