Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta

Jak wybrać OSK?

Jak wybrać OSK?
Jak wybrać OSK?

W innych zakładkach zaprezentowaliśmy proces uzyskiwania prawa jazdy pod względem formalnym. Jednak jedną z ważniejszych, o ile nie najważniejszą kwestią, jest wybór właściwego ośrodka szkolenia kierowców, który przygotuje nas do egzaminu na prawo jazdy i po prostu nauczy poprawnie i bezpiecznie poruszać się w ruchu ulicznym pojazdami określonych kategorii prawa jazdy.

 

Obecnie oferta ośrodków szkolenia kierowców jest ogromna. Klienci – potencjalni kandydaci na kierowców – mogą w ofertach przebierać. Dlatego warto przygotować się do wyboru firmy, której powierzymy na swój sposób swoją przyszłość (oraz swoje pieniądze). Oczywiście najlepszą reklamą dla ośrodka szkolenia kierowców jest tzw. poczta pantoflowa, czyli udajemy się do określonych szkoły jazdy na skutek polecenia jej przez inne osoby, najpewniej zadowolone z usług, z których wcześniej same korzystały. Jednak nawet tego typu pozytywne doniesienia o konkretnej firmie warto samodzielnie weryfikować. A narzędzi do tego mamy naprawdę sporo.

 

Wielu starostów, którzy najczęściej sprawują nadzór na działalnością ośrodków szkolenia kierowców, prowadzi rankingi zdawalności kursantów pochodzących z określonego ośrodka. To ważne narzędzi, na podstawie którego możemy zweryfikować jakość firmy, jednak pamiętajmy, że nie dane o zdawalności nie powinny być wyrocznią. Jeśli już takim danym się przyglądamy, sprawdzajmy, na podstawie jakiej liczby osób zdających przygotowano statystyki w określonym ośrodku. Zasadnym jest bowiem pytanie, czy ośrodek, który wyszkolił na przykład 300 kursantów i posiada zdawalność na poziomie 50 procent na pewno szkoli gorzej od ośrodka, który zdawalność ma na poziomie 60 procent, ale wyszkolił raptem 30 kursantów? Naszym zdaniem NIE.

W Internecie możemy się spotkać także z rankingami szkół, które nie są oceniane na podstawie oficjalnych danych o zdawalności, a według bardzo różnych kryteriów. Mogą to być rankingi organizowane przez regionalne media, które przyjmują określoną metodologię badania firmy szkolącej. Przy wyborze ośrodka szkolenia kierowców polecamy wam także nasz ranking, w którym ocenę szkołom wystawiają jej byli bądź aktualni kursanci. (z rankingiem zapoznać możesz się TUTAJ). Wybierz swoje miasto lub region i sprawdź, która szkoła jest najwyżej oceniana.

 

Wybierając ośrodek szkolenia kierowców należy kierować się również jakością infrastruktury i floty, jaką ośrodek dysponuje. Nie bez znaczenia pozostaje plac manewrowy ośrodka: jakość nawierzchni, fakt jego oświetlenia bądź nie, jakość elementów malowanych na nawierzchni czy jakość pachołków i tyczek wykorzystywanych na placach manewrowych. Wbrew pozorom nie są to błahe sprawy: pamiętaj, że w WORD, a więc w miejscu, w którym będziesz zdawać egzamin, plac manewrowy jest na wysokim poziomie. W tym takie elementy, jak pachołki czy tyczki. Wszystkie są w dobrym bądź bardzo dobry stanie, tyczki nie są połamane, nie są wybrakowane, są równej wysokości.

 

Jeżeli szkolisz się w innym środowisku (różne pachołki, ich brak, różnego rodzaju bądź wysokości tyczki czy ich wybrakowanie, połamanie), to na egzaminie środowisko „lepszej jakości” wywoła niepotrzebny stres, co przełożyć się może z kolei na wynik egzaminu. Istotne jest także oddalenie placu manewrowego od centrum miasta lub od miasta w ogóle: dojazdy na odległy plac manewrowy, zapewne realizowane w godzinach szkolenia sprawią, że niepotrzebnie stracisz czas, który efektywniej wykorzystać można było w środowisku ruchu drogowego. Z kolei nieoświetlony plac manewrowy sprawi, że korzystanie z niego po zmroku (co zimą następuje już o godzinie 16) będzie utrudnione bądź niemożliwe. A jeżeli instruktor będzie chciał jednak po zmroku realizować zajęcia na nieoświetlonym placu manewrowym będzie to niewątpliwie ze szkodą dla jakości takiego szkolenia.

 

Istotną powinna być także ocena infrastruktury w odniesieniu do sali wykładowej czy samego biura obsługi klienta. Firma o ugruntowanej pozycji, stabilna finansowa i dbająca o poziom obsługi klienta na takich aspektach swojej działalności raczej oszczędzać nie powinna.

 

I w końcu flota pojazdów. Oczywiście korzystnie jest szkolić się w ośrodku, który korzysta z pojazdów tożsamych z tymi, z których korzysta na egzaminach WORD. Jednak dużo ważniejszy jest stan takiej floty, bowiem – podobnie jak ma to miejsce w przypadku jakości placu manewrowego – gdy szkolisz się na starych, zdezelowanych pojazdach, z chwilą rozpoczęcia egzaminu praktycznego możesz przeżyć szok lub co najmniej zaskoczenie. WORD korzystają z reguły z nowych, często wymienianych i solidnie serwisowanych pojazdów, dlatego przepaść między prowadzeniem pojazdu, którego stan techniczny pozostawia wiele do życzenia a takim, z którym wszystko jest w jak najlepszym porządku, może okazać się ogromna. Zwłaszcza dla początkującego kierowcy, a właściwie dla kandydata na kierowcę.

 

Obecnie ośrodki szkolenia kierowców mają dodatkową możliwość wyróźnienia się na tle konkurencji. Zgodnie z nowelizacją prawa możesz zdawać egzamin na pojeździe, na którym odbywało się szkolenie. Niestety najczęściej będzie się to wiązao z dodatkowymi kosztami, bo opłatę w pełnym zakresie trzeba wnieść do WORD (chodziaż egzamin nie będzie się na ich flocie odbywał). Dodatkowym kosztem jest wynajem Twojego pojazdu szkoleniowego na egzamin państwowy (zdarza się, że ta opłata jest wliczona w cenę kursu). Dla osób o małej odporności na stres jest to poważny pozytywny bodziec, który może przyczynić do zaliczenia egzaminu praktycznego.

 

Wybór odpowiedniego Ośrodka Szkolenia Kierowców jest bardzo ważny, ponieważ to tam przejdziemy cały kurs na prawo jazdy i przygotujemy się do państwowego egzaminu na prawo jazdy w dowolnej kategorii. Warto kierować się opinią znajomych, którzy już posiadają prawo jazdy i mogą nam doradzić jaki ośrodek będzie najlepszy.