Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta

Aktualności - archiwum

Aktualne wiadomości dla osób na kursie nauki jazdy i szukających informacji o prawie jazdy. Szukasz nowości lub wiedzy w zakresie kursu nauki jazdy i prowadzenia pojazdu. Portalnaukijazdy.pl - najciekawsze miejsce w sieci o prawku.

10-10-2017

1 Komentarze

Próbowała przekupić egzaminatora

W trakcie egzaminu na prawo jazdy w oddziale kieleckiego WORD w Ostrowcu Świętokrzyskim 38.letnia zdająca próbowała przekupić egzaminatora. Liczyła na przychylność w ocenie jej umiejętności na drodze. Za próbę przekupstwa grozi jej kara 10 lat pozbawienia wolności.

 

Do zdarzenia doszło wczoraj (9.10) tuż po tym, gdy rozpoczęła się praktyczna część egzaminu. Kobieta bez większych ogródek zapytała egzaminatora wprost, czy ten za sto złotych przymknie oko, gdyby coś jej nie wyszło.

 

Egzaminator natychmiast poinformował zdającą, że jej propozycja jest przestępstwem. Egzamin przerwano, do WORD wezwano policję a kobieta została zatrzymana. Przyznała się do złożenia propozycji korupcyjnej. Sprawą zajmuje się policja i sprawa swój finał znajdzie najpewniej w sądzie.


Trudno zrozumieć pobudki, jakimi kierowała się kobieta i nad wyraz niezrozumiała est jej naiwność. Tym bardziej, że przebieg egzaminu jest utrwalany - zarówno obraz, jak i dźwięk - zatem tym bardziej jej zachowanie jest kuriozalne, a z drugiej strony zastanawiące: na co kobieta liczyła? Oczywiście nie oznacza to, że jej propozycja, gdyby miała miejsce w innych okolicznościach, byłaby bardziej uzasadniona...

09-10-2017

Jest nowy wiceminister transportu

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk wręczył w ubiegłym tygodniu podpisaną przez premier Beatę Szydło nominację dla nowego wiceministra Marka Chodkiewicza. Przejmie on obowiązki Jerzego Szmita, który z powodów osobistych złożył dymisję pod koniec września 2017 r.

 

O dymisji Szmita pisaliśmy TUTAJ.

 

Inż. Marek Chodkiewicz przed nominacją pracował m.in. jako dyrektor Biura Realizacji Inwestycji Majątkowych w PKN Orlen (od 2016 r.), a wcześniej przez wiele lat pełnił funkcję Dyrektora Generalnego Najwyższej Izby Kontroli (2007-2016). Wcześniej był m. in. zastępcą szefa Służby Wywiadu Wojskowego i Dyrektorem Gospodarstwa Pomocniczego w KPRM. Był także związany z firmami budowlanymi i prowadził własną działalność gospodarczą.

 

Jest absolwentem Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Koszalinie i podyplomowych studiów zarządzania w administracji publicznej. Ma uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie i ukończona aplikację kontrolerską NIK oraz szkolenia z prowadzenia inwestycji w systemie FIDIC.

06-10-2017

6 Komentarze

Piesi jednak z pierwszeństwem bezwzględnym?

Wraca pomysł, by piesi znajdujący się przed przejściem dla pieszych mieli pierwszeństwo bezwzględne, co oznacza, że wobec oczekujących przed pasami pieszymi kierowcy będą mieli  obowiązek się zatrzymać. Pomysł ten (wówczas autorstwa Platformy Obywatelskiej) pojawił się już w poprzedniej kadencji parlamentu, ale przepadł w senacie. Teraz powraca a podpisują się pod nim parlamentarzyści partii rządzącej.

 

Dziś pieszy oczekujący na przejście przez jezdnię w miejscu do tego przeznaczonym może liczyć na dobrą wolę kierowców, ale ci nie mają obowiązku się zatrzymać (o ile oczywiście ruch nie jest kierowany, czyli nie mamy do czynienia z sygnalizacją świetlną). Wyjątkiem dziś jest sytuacja, w której na drodze o minimum dwóch pasach ruchu w jednym kierunku na jednym z pasów kierujący pojazdem zatrzymuje się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Wówczas kierujący pojazdami na pasie bądź pasach sąsiednich również mają ten sam obowiązek.

 

- Na przykład w Norwegii, Szwajcarii są już na to przepisy przygotowane czy wprowadzone. Chcemy w tym dobrym kierunku pójść - powiedział Bogdan Rzońca, przewodniczący komisji infrastruktury.W Norwegii pierwszeństwo przed pojazdami ma pieszy oczekujący przed "zebrą" na przejście, ale już w Szwajcarii wystarczy, by pieszy do pasów się zbliżał, a kierujący pojazdami mają obowiązek ustąpić mu pierwszeństwo.

 

- Musimy doprowadzić do takiego stanu, żeby pieszy czuł się bezpiecznie. Jeśli wykazuje intencje przechodzenia przez przejście, to wtedy kierowca musi absolutnie mu to przejście umożliwić - dodaje Rzońca. A taką właśnie intencją jest oczekiwanie na przejście przez jezdnię w miejscu do tego przeznaczonym. Pomysłodawcy nowych zasad chcą jednak, zanim przepisy staną się faktem, zasięgnąć opinii ekspertów.

 

Problem z bezpieczeństwem na polskich drogach niewątpliwie istnieje i Polska jest pod tym względem w ogonie Europy. W europejskich krajach o najlepszych statystykach drogowych wskaźniki w porównaniu do tych z Polski są aż dziesięciokrotnie niższe. Mimo to pytanie, czy w naszym kraju bezpieczeństwo zostanie poprawione taką zmianą przepisów na pewno przyniesie oczekiwany skutek jest bardzo zasadnym. I czy w naszej kulturze, także tej drogowej, nie przyniesie efektu odwrotnego, bowiem nie można wykluczyć, że piesi poczują się jak "święte krowy" i w poczuciu ochrony prawnej będą częściej i odważnieć z prawa korzystać poprzez wtargnięcie na jezdnię.

 

Z pragmatycznego punktu widzenia można jednak śmiało stwierdzić, że nie głos ekspertów będzie miał tutaj największe znaczenie, a wola polityczna. W poprzedniej kadencji parlamentu ten sam pomysł forsowała Platforma Obywatelska. Przez izbę niższą pomysł "przeszedł" pozytywnie, jednak na opór trafił w izbie wyższej. Zabrakło głosu jednego senatora, by nowelizacja trafiła wówczas na biurko prezydenta. Zatem dziś trudno się spodziewać tego, by przepisy nie znalazły poparcia w obu izbach parlamentu. Platforma Obywatelska, największa partia opozycyjna, już zapowiedziała, że będzie za nowelizacją Ustawy prawo o ruchu drogowym..

 

W ubiegłym roku na polskich przejściach dla pieszych doszło do blisko 3,5 tysiąca wypadków, w których zginęło ponad dwieście osób.

05-10-2017

Branżowa konferencja w Katowicach

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Katowicach już po raz szósty organizuje konferencję dotyczącą szkolenia i egzaminowania kierowców. W tym roku tematem przewodnim będzie "Technika, taktyka kierowania pojazdem, jazda energooszczędna, ergonomia kierowcy i instruktora".

Konferencja przeznaczona jest przede wszystkim dla osób kierujących ośrodkami szkolenia, szkoleniowców oraz pracowników administracji samorządowej, którzy to sprawują nadzór nad szkoleniem. Udział w wydarzeniu, na które wszystkich chętnych serdecznie zaprasza dyrektor katowickiego WORD, jest oczywiście BEZPŁATNY.

- Spodziewamy się interesujących wykładowców oraz ciekawej oferty liczących się w branży wydawnictw. Ponadto swoją obecność potwierdził przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury dyrektor Bogdan Oleksiak - informuje nas WORD w Katowicach.

Konferencja odbędzie się w dniu 19 października 2017 roku na terenie EUROCENTRUM w Katowicach, ul. Ligocka 103. Ze względów organizacyjnych liczba miejsc jest ograniczona, o uczestnictwie decydować będzie kolejność zapisów. Prosimy o zgłaszanie jednego przedstawiciela Starostwa/ Urzędu Miasta i OSK. Zgłoszenia uczestników w Sekretariacie WORD Katowice    pod telefonem tel/fax: 32/ 359 30 31. W sprawach organizacyjnych udostępniono także telefon komórkowy 785 008 233. 

 

Ramowy program:

 

L.p.

 

Temat

 

 

Czas

 

Prowadzący

 

Uwagi

 

Rozpoczęcie

konferencji

9.00     

Dyrektor WORD Katowice

Przewodniczący GSOS

Panel I. Technika i taktyka kierowania

1.

Nowoczesne metody szkolenia  w zakresie techniki kierowania pojazdem oraz jazdy taktycznej

9.10     – 9.50

Autor podręczników

z techniki kierowania

Egzaminator

 

2.

 

Praktyczne wykorzystanie zasad szczególnej ostrożności              i ograniczonego zaufania           w szkoleniu kandydatów          na kierowców

9.50

-

10.20

 Fundacja Zapobiegania Wypadkom Drogowym

Wiceprezes

 

3.

Porównanie skuteczności manewrów  obronnych hamowania i omijania

10.20 – 10.50

Pełnomocnik

WORD Katowice ds. kontaktów z OSK

 

 

Przerwa kawowa

 

Panel II     Szkolenie i egzaminowanie kierowców

4.

Planowane kierunki zmian legislacyjnych

w branży szkolenie / egzaminowanie

kierowców

11.30

-

12.20

 

 

Dyrektor Departamentu

Transportu Drogowego

Ministerstwa

Infrastruktury

i Budownictwa

 

5.

Działalność WORD Katowice      w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz współpracy  WORD - OSK

12.20

- 12.50

Dyrektor

WORD Katowice

 

6.

Bieżące problemy

w szkoleniu kierowców

12.50

-

13.20

Prezes

 PFSSK

 

7.

Wnioski wynikające

z kontroli OSK

w woj. śląskim

13.20

-

13.50

Naczelnik

Wydziału Komunikacji

 

Przerwa kawowa

 

Panel III. Ergonomia za kierownicą oraz pomoc medyczna

8.

Specyfika udzielania pomocy medycznej ofiarom wypadków drogowych

14.10

-14.30

Dyrektor Wojewódzkiego

Pogotowia Ratunkowego

w Katowicach

 

9.

Zastosowanie zasad ergonomii

w prowadzeniu pojazdów           i szkoleniu kierowców

14.30

-15.00

Lekarz

Neurochirurg

 

 

 

Zamknięcie konferencji

15.00

Przewodniczący GSOS

Dyrektor WORD

Katowice

03-10-2017

Instruktor pod wpływem...

W Kozienicach doszło w weekend do zdarzenia drogowego z udziałem pojazdu nauki jazdy. W szkoleniowego hyundaia wjechał kierujący bmw obywatel Ukrainy, który na skrzyżowaniu nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu.

 

Zderzenie było na tyle poważne, że ranni zostali zarówno kursantka, jak i jej instruktor. Oboje trafili do szpitala. Po przebadaniu instruktora okazało się, że jego organiźmie było niemal pół promila alkoholu. Za prowadzenie szkolenia pod wpływem alkoholu grozi mu utrata prawa jazdy i uprawnień instruktorskich.

02-10-2017

1 Komentarze

Kolejne wypadki z udziałem "elek"

W ostatnich dniach doszło do groźnych zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów nauki jazdy. W Bolesławcu z "elką" zderzył się kierującym motocyklem. Z kolei w Grudziądzu z pojazdem szkoleniowym zderzył się kierujący bmw.

 

Pierwsza z kolizji była najprawdopodobniej spowodowana przez kierującego motocyklem, który w sposób nieprawidłowy wyprzedzał kilka pojazdów i w końcu uderzył w bok "elki", której kierujący skręcał w lewo. Ciężko ranny motocyklista trafił do szpitala, osobom znajdującym się w pojeździe nauki jazdy nic się nie stało. Policja odstąpiła od ukarania sprawcy zdarzenia mandatem i sprawa swój finał znajdzie w sądzie.

 

Z kolei w Grudziądzu, wskutek zderzenia czołowego dwóch pojazdów - w tym jednego szkoleniowego - do szpitala trafiły dwie osoby.  - Policjanci wstępnie ustalili, że kierowca bmw nie opanował pojazdu, zjechał na przeciwny pas ruchu i zderzył się czołowo z suzuki swift - informuje policja.

Pojazdem szkoleniowym jechały dwie osoby - 18.letni kursant i 63.letni instruktor. Najbardziej ucierpiał starszy z mężczyzn, którego karetka przewiozła do szpitala. Kursantowi nic się nie stało, jednak po kilkunastu minutach od wypadku decyzją zespołu ratownictwa medycznego także został zawieziony na Szpitalny Oddział Ratunkowy celem wykonania dokładnych badań.

 

Co najistotniejsze w tej sprawie - sprawcą wypadku był siedemnastolatek, który nie posiadał uprawnień do prowadzenia pojazdów. Jemu ani jego również nastoletnim współpasażerom nic się nie stało. Warto w tej sytuacji przypomnieć i podkreślić, że doprowadzenie do kolizji/wypadku nie posiadając uprawnień do prowadzenia pojazdu skutkuje brakiem ochrony ubezpieczenia OC, a co za tym idzie ten młody sprawca zdarzenia może spodziewać się wezwania do pokrycia wszystkich kosztów powstałych na skutek wypadku jak i jego następstw.

 

Przy okazji przypominamy, że taka nieodpowiedzialność, czyli prowadzenie pojazdów bez uprawnień (lub pod wpływem alkoholu) może kosztować nawet kilka milionów złotych. Dlaczego aż tyle? Wyjaśnienie TUTAJ.

29-09-2017

Jerzy Szmit podał się do dymisji

Wiceminister resortu infrastruktury i budownictwa złożył na ręce premier Beaty Szydło dymisję. Szefowa rządu ją przyjęła. Oficjalne powody decyzji Szmita mają mieć podłoże osobiste. 

 

Jerzy Szmit był w ministerstwie odpowiedzialny za autostrady, drogi, transport drogowy i lotniczy. Jego "działką" były również kwestie związane ze szkoleniem i egzaminowaniem kandydatów na kierowców. Nadzorował prace ministerialnego zespołu, który od wielu miesięcy zajmował się "rewolucyjnymi zmianami" dla branży szkoleniowo-egzaminacyjnej. Więcej na ten temat - TUTAJ.
 
Na wiceministra został powołany w listopadzie 2015 r. tuż po utworzeniu obecnego rządu. Wcześniej (od 2005 roku) był senatorem, w latach 2011-15 był posłem, w ostatnich wyborach do parlamentu nie startował. 

27-09-2017

Co z rewolucyjnymi pomysłami?

W związku z pojawiającymi się od wielu miesięcy rewolucyjnymi pomysłami dotyczącymi branży nauki jazdy i egzaminowania poseł Tomasz Kostuś złożył w tej sprawie interpelację. Z ministerialnego zespołu docierały sygnały o co najmniej dziwnych rozwiązaniach mających "uderzyć" w ośrodki szkolenia, jednak konkretów wciąż brak.

 

Szerzej o ówczesnym "wycieku pomysłów" pisaliśmy TUTAJ. "Projekt" przewiduje obowiązek posiadania przez OSK infrastruktury wykorzystywanej wyłącznie na swój użytek przez jeden podmiot szkolący kierowców. Dotyczy placów manewrowych, sal wykładowych, pojazdów. Chodzi o to, by skończyć ze wspólnym dzierżawieniem sali czy placu przez kilka ośrodków szkolenia. Ocen tego pomysłu może być wiele i pewnie będą jego zwolennicy, jak i przeciwnicy. Za takimi przepisami będą niewątpliwie ośrodki, które posiadają dużą i nierzadko własną (a nie dzierżawioną) infrastrukturę zarezerwowaną dla siebie, co jest oczywiście bardziej kosztogenne, niż dzierżawa wspólna i rozkładanie kosztów na kilka mniej lub bardziej zaprzyjaźnionych ze sobą podmiotów. Duże ośrodki nieustannie podnoszą, że tego typu "zabiegi" mniejszych firm, nierzadko nazywanych krzakami (czasem słusznie, czasem krzywdząco, bo dlaczego młodego i drobnego przedsiębiorcę "z jednym autem" stygmatyzować i stawiać w pejoratywnym świetle?) pozwalają im na zaniżanie stawek, a duże szkoły o wysokich kosztach - chcąc trzymać poziom - na schodzenie z cen za szkolenia pozwolić sobie nie mogą.

 

Wśród pomysłów sprzed kilku miesięcy pojawił się również obowiązek uczestniczenia instruktora prowadzącego szkolenie w egzaminie państwowym. Jest to pomysł najbardziej kuriozalny z możliwych. Przynajmniej tak długo, jak długo nie zostanie doprecyzowany lub zmodyfikowany. Bo zasadnym jest pytanie, czy faktycznie w egzaminie musi uczestniczyć instruktor prowadzący kursanta czy może to być inna osoba z uprawnieniami instruktora? Logiczna wydaje się oczywiście pierwsza z opcji, jednak gdyby była to opcja druga, byłaby ona... kompletnie bez sensu i bez celu. A dlaczego pomysł ten jest irracjonalny? Bo ktoś, kto na niego wpadł, zdaje się, że ma problem z myśleniem długofalowym i przewidywaniem różnych sytuacji/zagrożeń wynikający z tej propozycji.

 

Co w sytuacji, gdy instruktor prowadzący po zakończeniu szkolenia a przed egzaminem osoby przez niego szkolonej straci pracę - zostanie zwolniony z OSK lub zwolni się sam? Co, jeśli ulegnie wypadkowi lub zachoruje i będzie na zwolnieniu lekarskim? Co, jeśli będzie na urlopie, straci uprawnienia lub... umrze? Kursant zostanie pozostawiony sam sobie bez możliwości podejścia do egzaminu? To tylko jeden aspekt problemu. Drugim pozostają koszty zmian.

 

Poniżej interpelacja poselska w tej sprawie.

 

W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad nowelizacją przepisów dotyczących systemu egzaminów na prawo jazdy. Proponowane zmiany, zakładają m.in., że każda szkoła jazdy ma posiadać własne zaplecze czyli plac manewrowy, oraz wymagana będzie obecność instruktora na egzaminie kursanta. Proponowane zmiany budzą wiele kontrowersji w środowisku instruktorów, kursantów czy też egzaminatorów.

Dodatkowo, w propozycjach zmian, zakłada się by wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego zostały odebrane samorządom i przekazane pod nadzór wojewodów.

Należy zauważyć, że proponowane zmiany są kolejnym przykładem odbierania kompetencji samorządom i przekazywanie ich pod zwierzchnictwo administracji rządowej.

W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Na jakim etapie są przygotowywane zmiany w systemie egzaminów na prawo jazdy?


2.Na kiedy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaplanowało wejście w życie proponowanych zmian?


3. Dlaczego ustawodawca nakazuje szkołom nauki jazdy posiadanie własnej infrastruktury tj. m.in. placu manewrowego, czy to rozwiązanie nie spowoduje likwidacji mniejszych szkół, które nie posiadają takiej infrastruktury?


4. Jedną z proponowanych zmian jest pomysł likwidacji platformy e-learningowej dla kursantów. Czemu ma służyć jego likwidacja?


5. Jedną ze zmian jest ustanowienie ceny minimalnej za kurs na prawo jazdy, które ma zapobiec zbytniemu obniżaniu cen, które może spowodować pogorszenie jakości szkolenia. Jakie Ministerstwo proponuje minimalne stawki w zależności od kategorii?


6. Dlaczego Ministerstwo chce odebrać wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego samorządom wojewódzkim?


7. Czy nadzór nad wojewódzkimi ośrodkami ruchu drogowego sprawowany przez marszałków jest nienależycie wykonywany?

 

Na interpelację odpowiedział Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

 

Odpowiadając na interpelację posła Tomasza Kostusia nr 14783 w sprawie zmian w systemie egzaminów na prawo jazdy przedstawiam następującą informację.

Minister Infrastruktury i Budownictwa zarządzeniem nr 35 z dnia 4 sierpnia 2016 r. (Dz. Urz. Min. Inf. i Bud. poz. 59), które weszło w życie z dniem 5 sierpnia 2016 r., powołał Zespół doradczy do spraw szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy. Zespół jest organem pomocniczym ministra właściwego do spraw transportu, a do jego zadań należy w szczególności analiza przepisów ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 627, z późn. zm.) oraz opracowanie propozycji zmian w zakresie szkolenia osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy. Podczas posiedzeń Zespołu zidentyfikowano obszary systemu szkolenia i egzaminowania na prawo jazdy, a następnie przeanalizowano je pod kątem wad i zalet.

Obecnie Zespół opracowuje propozycje zmian obowiązujących przepisów. Prace w tym zakresie nie zostały jednak jeszcze zakończone. Wszystkie przedstawiane przez Zespół wnioski i uwagi mają charakter doradczy.

Z uwagi na fakt, że prace Zespołu nadal trwają, a jednocześnie nie stworzono planu pracy Zespołu, w chwili obecnej nie jest możliwe określenie terminu podjęcia w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa wiążących decyzji, a także zakresu projektowanych zmian. Projekt ustawy, po wypracowaniu jego ostatecznego kształtu, zostanie przekazany w ramach obowiązującej procedury legislacyjnej do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

 

Jak widać - zero konkretów a odpowiedź jest co najmniej zachowawcza. To tylko potwierdza naszą tezę sprzed kilku miesięcy, że oczywiście istnienia tych pomysłów nie można wykluczyć, jednak bezsprzecznym jest, że póki co nikt nie chce się pod nimi podpisać. Czy to formalnie czy też kolokwialnie rzecz ujmując.

1  2  3  4  5  6  7  8  9    430