ll.jpg
Masz pytanie? Potrzebujesz porady w sprawie prawka?
Nasz ekspert odpowie na Twoje pytania Poradź się eksperta

Aktualności - archiwum

Aktualne wiadomości dla osób na kursie nauki jazdy i szukających informacji o prawie jazdy. Szukasz nowości lub wiedzy w zakresie kursu nauki jazdy i prowadzenia pojazdu. Portalnaukijazdy.pl - najciekawsze miejsce w sieci o prawku.

19-11-2018

Wzrasta liczba kierujących po narkotykach

W Polsce od lat wielkim problemem na drogach są kierujący, którzy za kierownicę wsiadają pod wpływem alkoholu. Pocieszające jest, że ich liczba spada. Niepokojącym jest za to fakt, że znacząco wzrasta odsetek osób, którzy prowadzą pojazdy pod wpływem narkotyków lub podobnie działających innych środków odurzących. Tylko w ciągu trzech ostatnich lat ich liczba wzrosła o połowę!

 

W ubiegłym roku polska policja wykryła takich przypadków ponad półtora tysiąca. A warto zaznaczyć, że liczba kontroli z użyciem narkotestów jest o wiele niższa, niż kontroli na zawartość alkoholu. A stąd krótka droga do tezy, że kierujących pod wpływem norkotyków i innych środków odurzających najpewniej jest zdecydowanie - być może nawet kilkukrotnie - wyższa, niż liczba przyłapanych na tym osób. 

 

W ubiegłym tygodniu w Warszawie odbyło się seminarium poświęcone zagadnieniu obecności narkotyków w ruchu drogowym. Omówiono stan działań podejmowanych w Polsce, ale również w pozostałych Unii Europejskiej. Obok ekspertów w tej dziedzinie z Polski obecni byli również fachowcy z Francji, Wielkiej Brytanii oraz Niemiec. Debatowano m.in. o rozwiązaniach prawnych, które dotyczą prowadzenia pojazdów przez osoby pod wpływem zakazanych środków. Podczas seminarium prezentowano również profesjonalne narkotesty, wykorzystywane zarówno przez polską policję, jak i tę z innych krajów Europy. Wskazywano także na różnicę w ich działaniu. 

 

Wiele powiedziano także o działaniach prewencyjnych, edukacji i profilaktyce. Wskazano, że kluczowe znaczenie ma edukacja od najmłodszych lat przy jednoczesnym zauważeniu, co dobitnie wyartykułowano, że gdy za te kwestie "bierzemy się dopiero wobec młodzieży w szkołach średnich, to już jest za późno." Oddzielną materią są mądre kampanie społeczne kierowanie do szerszego grona opinii społecznej w kraju. Nierzadko do konkretnych grup środowiskowych.

 

Z badania przeprowadzonego przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii wynika, że z roku na rok wzrasta liczba kierowców prowadzących pojazd pod wpływem substancji odurzających. Co ciekawe: badania pokazują także kwestie tego, ile osób samo się do tego przyznaje. Ponad 1 proc. Polaków przyznało, że w ostatnich 12 miesiącach prowadzili pojazd po ich zażyciu, co w praktyce wskazuje na setki tysięcy kierujących na polskich drogach. Tym bardziej, iż ze społecznego punktu widzenia trudniej się przyznać do zażycia narkotyków, niż do picia alkoholu, a to oznacza, że ów 1 proc. jest wartością zdecydowanie zaniżoną, jeśli weźmiemy pod uwagę nie osoby, które się do tego przyznają, a te, które mają te kwestię na sumieniu. Analizy wskazują też, że znaczna grupa pasażerów godzi się z tym, że wiezie ich odurzony kierowcę.

 

Zdaniem podinspektora Radosława Kobrysia z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji "problem narkotyków nie jest jeszcze tak duży, jak o wiele starszy problem z alkoholem". Podał, że "liczba osób zatrzymywanych pod wpływem alkoholu jest ogromna. Tylko w 2017 roku zatrzymaliśmy prawie 110 tys. osób pod wpływem alkoholu, podczas gdy pod wpływem narkotyków było nieco powyżej 1,5 tys.". Zauważył, że liczby te wskazują, że "problem jest mały, ale to nie do końca prawda, bo dostępność narkotyków wciąż rośnie". "Właśnie teraz jest moment, żeby uświadamiać ludzi. Nawet jeśli ta liczba nie jest duża, to nie chcemy, żeby się powiększała" - podkreślił na ubiogłotygodniowej konferencji Kobryś.

 

Dane Biura Ruchu Drogowego KGP z lat 2014-2017 wskazują na ponad 50-procentowy wzrost liczby kierowców złapanych na prowadzeniu po narkotykach. Ujawnianie takich przypadków wynika z coraz większej liczby kontroli na obecność substancji zabronionych. W 2014 roku drogówka zatrzymała 995 kierowców pod wpływem narkotyków. W 2015 roku - 1281. W roku 2017 było ich już 1535. Z danych policji wynika, że średnio co szóste badanie wskazuje na zażycie substancji tego typu.

 

 

 

19-11-2018

Pijana sprawczyni kolizji ukryła się w... radiowozie!

26-latka najpierw spowodowała kolizję drogową i uciekła z miejsca zdarzenia. Później sama wsiadła do nieoznakowanego radiowozu z policyjnymi wywiadowcami, prosząc ich o ukrycie. Okazało się, że jest nietrzeźwa i ma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów. Ponadto w jej aucie znajdowały się ubrania z metkami, które mogą pochodzić z kradzieży.


Wczoraj (18.11) po godz. 19:20 dyżurny otrzymał zgłoszenie o kolizji drogowej do której doszło na ul. Krańcowej w Lublinie. Ze zgłoszenia wynikało, że sprawczyni oddaliła się pieszo w kierunku pobliskiego osiedla. Na miejscu policjanci ustalili, że tuż za skrzyżowaniem z ul. Pogodną kierująca pojazdem marki Kia najechała na tył samochodu marki Renault. Dyżurny wysłał w rejon miejsca zdarzenia patrole będące w pobliżu.

 

Po około 20 minutach policyjni wywiadowcy na ul. Pogodnej zauważyli kobietę odpowiadającą rysopisowi. Kiedy podjechali bliżej nieznajoma sama wsiadła do nieoznakowanego radiowozu prosząc o ukrycie ponieważ, jak powiedziała rozbiła swoje auto i szuka jej policja. Policjanci zawieźli ją na miejsce zdarzenia informując kobietę, że są funkcjonariuszami. Sprawczynią okazała się 26.letnia mieszkanka Lublina. Badanie alkomatem wykazało, że w organizmie ma blisko 3 promile alkoholu.

 

Dodatkowo wyszło na jaw, że ma sądowy zakaz prowadzenia pojazdów wydany w ubiegłym roku. Natomiast w jej samochodzie mundurowi odnaleźli blisko 60 sztuk markowej odzieży z metkami, która może pochodzić z kradzieży oraz specjalną torbę służącą do dokonywania tych przestępstw. Kobieta została zatrzymana i przewieziona na VI Komisariat w Lublinie, a jej auto zostało odholowane.

 

Z uwagi na stan nietrzeźwości 26-latka trafiła do policyjnego aresztu. Jutro po jej wytrzeźwieniu przeprowadzone z nią będą dalsze czynności procesowe. Mundurowi ustalają również z jakich sklepów pochodziła odzież oraz jaka jest jej wartość i w jaki sposób 26-latka weszła w jej posiadanie. Kobiecie grozi kara nawet do 5 lat pozbawienia wolności.

14-11-2018

Auto gotowe do zimy?

W okresie zimowym, a dokładnie mówiąc w czasie podróży samochodem, często wychodzą błędy niewłaściwego wyposażenia oraz przygotowania naszego pojazdu. Śliska nawierzchnia drogi, możliwość wystąpienia niekontrolowanego poślizgu, pośniegowe błoto, zmienne warunki atmosferyczne w postaci mgieł czy opadów śniegu i marznącego deszczu, to najgorsze, co może nas spotkać w czasie jazdy zimą.

 

Czasem nawierzchnia drogi wcale nie wygląda na śliską, choć taka właśnie jest w rzeczywistości. Warto, więc pamiętać o kilku regułach, których przestrzeganie zagwarantuje nam bezpieczne dotarcie do miejsca, do którego się udajemy, a także bezpieczny powrót.


Siadając za „kółko” zadbajmy o to, by wyjazd stał się przyjemnością, a nie walką o przeżycie. Nie należy wyruszać w drogę, a szczególnie tą dłuższą, gdy jest się zmęczonym lub niewyspanym. Taki stan osłabia refleks, zmniejsza zdolność koncentracji. Gdy pojawi się zmęczenie najlepiej zatrzymać się i zrobić koniecznie kilku lub kilkunastominutową przerwę. Z pewnością przyjdzie nam z pomocą samo wyjście na świeże powietrze lub krótki spacer. Sam kierowca powinien mieć w czasie podróży swobodę ruchów, dlatego nie jest wskazane, by był opatulony grubą kurtką, czapką i szalikiem.

 

Kolejna ważna kwestia, to najczęstsza przyczyna wypadków, którą jest nadmierna prędkość. Przesadna prędkość nie tylko zwiększa ryzyko kolizji, lecz także podwyższa prawdopodobieństwo odniesienia poważnych obrażeń lub śmierci podczas wypadku. Z tego też powodu szczególnie w okresie zimowym powinniśmy prędkość jazdy dopasować do warunków panujących na drodze a także zachować większy niż zwykle odstęp od pojazdu poprzedzającego, aby mieć więcej czasu i miejsca na hamowanie.


Kolosalne znaczenie w tym okresie ma też odpowiednie ogumienie, przystosowane do jazdy w trudnych, zimowych warunkach. Dzisiaj chyba już nikogo nie trzeba przekonywać, że opony zimowe, to większe bezpieczeństwo na drodze. Wpływają istotnie na przyczepność podczas jazdy na śliskiej nawierzchni, w niskich temperaturach i drogę hamowania.

 

Poruszając się pojazdem kierowca musi mieć także zapewnione dostateczne pole widzenia oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji, a także oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. W zaistniałej sytuacji niedopuszczalne jest poruszanie się samochodem całkowicie lub częściowo nieodśnieżonym.

 

Tak jak szybko się poruszamy, tak też szybko zdarza się nam najechać na utrudnienia w ruchu, które doprowadzają nieraz do „korka” na drodze. Warto wspomnieć przy tej okazji, aby „pilnować” poziomu paliwa, by nigdy nam go nie zabrakło. Aby sprawnie i bezpiecznie dojechać do celu, warto zrezygnować z niepewnych skrótów i mniej uczęszczanych dróg. Słuchajmy komunikatów radiowych i telewizyjnych o aktualnych warunkach panujących w poszczególnych regionach i ich drogach.

 

Bardzo ważny jest stan techniczny naszego samochodu. Jeśli przekroczyliśmy dopuszczalny termin przeglądu, koniecznie udajmy się do stacji kontroli pojazdów. Jeśli nasze auto przeszło przegląd niedawno, sami możemy sprawdzić ogólny stan pojazdu. W trakcie jazdy zimą wielu kierowców lubi ogrzewać wnętrze samochodu, ale gdy w środku jest zbyt ciepło, łatwo o utratę koncentracji, o której już wcześniej wspominaliśmy.


Jeżeli chodzi o drobny bagaż podręczny, to najlepiej zapakować go do środka pojazdu. Pamiętajmy jednak przy tym, aby ułożyć go w miejscach takich, by nie krępował naszych ruchów jak również nie przysłonił widoczności. Narty, deski i inny sprzęt do uprawiania sportów zimowych najlepiej odnajdzie się na bagażniku dachowym.

 

Przypomnijmy o tym, że przewożenie dzieci w fotelikach, które są trwałe i pewnie zamontowane w pojeździe ma fundamentalne znaczenie, ponieważ podczas zderzeń na ciało młodego człowieka działają znaczne siły. Zimową szarówką pamiętajmy też, że warto jeszcze większą uwagę skupić na niechronionych uczestnikach ruchu, jakimi są często niewidoczni piesi.

 

Nie należy denerwować się i ryzykownie wyprzedzać, gdy auto przed nami jedzie dużo wolniej. Osoba siedząca za kierownicą zapewne boi się zimowych warunków i nie ma może tak bogatego doświadczenia w technice jazdy samochodem zimą jak my. Bądźmy również uprzejmi myśląc o innych kierujących i nie wstydźmy się pomagać innym kierowcom w przepychaniu niesprawnego pojazdu.

14-11-2018

Nowy system poboru opłat

Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęły prace nad unowocześnieniem poboru opłat na drogach krajowych. Nowy krajowy system ma zastąpić rozwiązanie funkcjonujące od 2011 roku.

 

Dzisiaj (14 listopada 2018 r.) ministrowie Andrzej Adamczyk i Marek Zagórski przedstawili plany i założenia dotyczące nowego systemu na wspólnej konferencji, w której wzięli także udział dyrektor Instytutu Łączności Jerzy Żurek i Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

 

3 listopada 2018 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego przejął pobór opłat drogowych od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i działających w jego imieniu wykonawców. Równocześnie rozpoczęto prace nad stworzeniem i uruchomieniem całkowicie nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat. Obsługę istniejącej infrastruktury i opracowanie koncepcji nowego rozwiązania powierzono Instytutowi Łączności, nadzorowanemu przez Ministerstwo Cyfryzacji.

Priorytetem strony publicznej jest, aby nowy system:

  • powstał w oparciu o najnowocześniejsze rozwiązania, stosowane obecnie na świecie, z wykorzystaniem technologii GNSS, transmisji danych w systemach komórkowych (LTE/5G) i Big Data,
  • był otwarty na nowe funkcjonalności poprzez rozbudowę o kolejne moduły,
  • przechowywał wrażliwe dane na terenie Polski i udostępniał je służbom nadzorującym przestrzeganie prawa bez pośrednictwa prywatnych firm,
  • korzystał z istniejącej infrastruktury związanej z poborem opłat,
  • współpracował z systemami funkcjonującymi w innych krajach Unii Europejskiej.

Celem podejmowanych działań jest także, by nowy KSPO zapewniał nowocześniejsze, tańsze i bezpieczniejsze pobieranie opłat i niezakłócony wpływ środków do Krajowego Funduszu Drogowego. Niezwykle istotne jest także to, aby był wygodniejszy w obsłudze dla kierowców i umożliwiał bardziej płynne podróżowanie i transport towarów. W przyszłości projektowane rozwiązania powinny pozwolić na rozwiązanie problemu kolejek na bramkach ręcznego poboru opłat.

14-11-2018

Motocyklem trójkołowym z "prawkiem" kat. B

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o kierujących pojazdami, która umożliwia kierowcom posiadającym od co najmniej trzech lat prawo jazdy kategorii B prowadzenie motocykla trójkołowego.

 

O planowanych zmianach przepisów w tym zakresie pisaliśmy pierwszy raz na początku października. W uzasadnieniu nowelizacji wskazano, że "technika jazdy motocyklem trójkołowym jest zdecydowania bardziej zbliżona do sposobu jazdy samochodem niż motocyklem jednośladowym". "Skoro ustawodawca stwierdził, że do jazdy motocyklem do mocy 11 kW wystarczy prawo jazdy kategorii B, tym bardziej to samo prawo jazdy powinno być wystarczające do prowadzenia wszelkiego rodzaju motocykli trójkołowych" - czytamy w uzasadnieniu zmiany przepisów.

 

Dziś, zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami, uprawnienie do kierowania każdym typem motocykla trójkołowego przysługuje wyłącznie posiadaczowi prawa jazdy kategorii A pod warunkiem ukończenia przez niego 21 lat. Prawo jazdy kategorii A1 i A2 uprawnia do prowadzenia motocykli trójkołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW pod warunkiem ukończenia przez kierującego 21 lat.

 

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm sześc., mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, pod warunkiem, że ma się prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat.

 

Zmiana przepisów i poszerzednie uprawnień dla posiadaczy kategorii B prawa jazdy to pokłosie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Jego sprawozdawcą był poseł Bogdan Rzońca, który wskazywał, że celem zmiany przepisów jest umożliwienie posiadaczom najpopularniejszego prawa jazdy (kategoria B) prowadzenie trójkołowych motocykli. W największym wymiarze ma to być ukłon w stronę osób niepełnosprawnych, dla których motocykl z większą liczbą kół po prostu umożliwi im poruszanie tego typu pojazdem bez konieczności uzyskiwania uprawnień kategorii A. Bardzo często jest tak, że osoby z różnymi niepełnosprawnościami nie mogą nawet przystąpić do egzaminu na jednoślady. Od początku pojawienia się projektu popierały go praktycznie wszystkie kluby poselskie. 

 

Ustawa wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia.

13-11-2018

Senior na drodze - podsumowanie akcji

Akcja „Senior na drodze - Jestem świadomy, będę bezpieczny” zakończyła się ogromnym sukcesem. Podczas 34 warsztatów przeszkoliliśmy blisko 1500 seniorów, naprawiliśmy też ponad 500 rowerów. To znacznie więcej niż zakładaliśmy rozpoczynając akcję.

 

- Podczas tegorocznej akcji naszym celem było przeszkolenie z zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego 1000 osób po 60 roku życia, tę liczbę udało nam się znacznie przekroczyć. Zainteresowanie akcją było tak ogromne, że przeszkoliliśmy blisko 1500 seniorów oraz naprawiliśmy ponad 500 rowerów – powiedział Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik.

 

Działania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na rzecz poprawy bezpieczeństwa seniorów prowadzone są od 2016 roku. Tegoroczna, trzecia edycja ogólnopolskiej akcji informacyjno – edukacyjnej, skierowanej do osób powyżej 60 roku życia, prowadzona była pod hasłem „Senior na drodze. Jestem świadomy – będę bezpieczny”. W tym roku zaplanowano trzykrotnie więcej spotkań niż w latach poprzednich.

 

Partnerem strategicznym akcji była Policja, która brała udział we wszystkich spotkaniach. Policjanci omawiali zagrożenia najczęściej występujące w miejscowościach wytypowanych do przeprowadzenia warsztatów oraz przypominali zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym. Policjanci rozmawiali z seniorami o lokalnych problemach bezpieczeństwa na drodze. Ostrzegali przed miejscami i sytuacjami powodującymi największą ilość niebezpiecznych zdarzeń. Podczas akcji, w dwóch miastach (Kutnie i Ostrowie Wielkopolskim) Policja uruchomiła punkt znakowania rowerów.

 

Spotkania z seniorami odbywały się we wszystkich województwach, w każdym z nich w dwóch miastach, a w województwie mazowieckim odbyły się cztery warsztaty. Lokalizacje zostały wytypowane w obszarach o najwyższym wskaźniku zagrożenia utraty życia i zdrowia osób powyżej 60 roku życia.

 

Filarem każdego z wydarzeń były prelekcje eksperta ruchu drogowego, połączone z omówieniem filmów obrazujących rzeczywiste zagrożenia dla niechronionych uczestników ruchu.

Od 29 czerwca do 18 października 2018 r. odbyły się w sumie 34 spotkania. Celem podejmowanych działań było kształtowanie prawidłowych postaw i zachowań pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym, a także budowanie poczucia współodpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych oraz wzrost świadomości społecznej w zakresie bezpiecznego zachowania się na drodze. Każdemu warsztatowi towarzyszył serwis rowerowy, w którym dokonywane były bezpłatne serwisy jednośladów, w razie potrzeby rowery doposażane były w oświetlenie oraz elementy odblaskowe.

 

W promowaniu bezpiecznych postaw na drodze brali udział również członkowie Wojewódzkich Rad Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, którzy aktywnie uczestniczyli w tych spotkaniach.

Dodatkowo uatrakcyjniając akcję zaproszono do udziału w niej specjalistów różnych dziedzin. Podczas kilku spotkań (Warszawa, Bydgoszcz, Toruń, Lublin) obecne było Polskie Centrum Dietetyczne, realizujące wśród seniorów elementy Projektu Zdrowie. Centrum przeprowadziło bezpłatne badania ponad 100 seniorów, a po konsultacjach, każdy z uczestników otrzymał indywidualne zalecenia dietetyczne. Podczas niektórych warsztatów były również prezentowane pokazy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach, które często dotykają seniorów.

Do akcji włączali się także lokalni partnerzy.

 

W większości przypadków były to Urzędy Miast lub ich kluczowi przedstawiciele. W kilku lokalizacjach były to instytucje współpracujące z miastem, kluby seniora czy Uniwersytety Trzeciego Wieku.

 

Należy podkreślić, iż osoby powyżej 60 roku życia stanowią ok. 18% wszystkich ofiar wypadków drogowych. Jak wynika z danych Policji, w 2017 roku uczestnicy ruchu drogowego powyżej 60 roku życia (piesi, rowerzyści i kierowcy) uczestniczyli w 10 588 wypadkach drogowych, w których zginęło 905 osób, a 7 355 zostało rannych. Piesi z tej grupy wiekowej brali udział w 2 936 wypadkach, w których zginęło 435 osób, a 2543 zostało rannych. Natomiast rowerzyści powyżej 60 roku życia uczestniczyli w 1204 wypadkach, zginęło w nich 117 osób, a 1054 zostało rannych.

08-11-2018

Korytarze życia usankcjonowane w przepisach?

Wszystko wskazuje na to, że być może w ciągu kilku miesięcy w przepisach usankcjonowane będą tzw. korytarze życia. Fakt prowadzenia prac w tej materii potwierdza Ministerstwo Infrastruktury. W ocenie resortu wdrożenie przepisów zapobiegających blokowanie przejazdu pojazdów ratunkowych - głównie na drogach szybkiego ruchu - planowane jest na przyszły rok. 

 

Warto przypomnieć, że Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyjęła zadania polegające na opracowaniu i przede wszystkim wdrożeniu korytarzu życia już wiosną bieżącego roku. Działania te polegają chociażby na zaczerpnięciu podobnych rozwiązań z innych krajów europejskich, w pierwszej kolejności poprzez analizowanie aktów prawnych kwestie te regulujących. 

 

Co ciekawe, już teraz zapowiedziano, że tematyka korytarzy życia i szeroko pojętego wychowania zostanie wprowadzona do programów szkolenia kandydatów na kierowców i, co istotne, zostanie także wcielona do bazy pytań egzaminacyjnych. Za tym wszystkim jednak pójść musi zmiana przepisów ruchu drogowego.  Nie można jednak zapominać o tym, że policja już dziś stara się egzekwować niewłaściwe zachowania kierujących - zwłaszcza na drogach szybkiego ruchu. Mundurowi "podciągają" pod to przepisy mówiące o zobowiązaniu kierujących do ułatwiania przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. 

07-11-2018

2 Komentarze

Zdający zmarł w trakcie egzaminu

W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w trakcie egzaminu na prawo jazdy kategorii C+E zmarł zdający. W trakcie wykonywania zadań na placu manewrowym nagle upadł. Mimo natychmiastowej pomocy 48.letniego mężczyzny nie udało się uratować. 

 

Jak poinformował dyrektor suwalskiego WORD, mężczyzna podczas podłączania przyczepy pojazdu w pewnym momencie nagle upadł na ziemię. Egzaminator prowadzący egzamin natychmiast wezwał zespół pogotowia ratunkowego i podjął reanimację mężczyzny; resuscytację po chwili przejęła również przebywająca w WORD ratowniczka medyczna i prowadziła ją do przyjazdu karetki. 

 

Zdający trafił do szpitala gdzie niestety zmarł. Sprawą zająć się mają śledczy by wyjaśnić, czy do śmierci mężczyzny doszło z przyczyn naturalnych.

1  2  3  4  5  6  7  8  9    450